Tots a taula: la importància de menjar tots junts

familiamenjantL’educació  i una bona cura dels nostres fills es fonamental pel seu desenvolupament físic, psíquic i emocional.

L’educació no només és responsabilitat de l’escola, és sobretot responsabilitat de la família i fins i tot podríem dir de tota la comunitat on vivim.

Avui ens centrarem en un hàbit molt saludable  i preventiu pels nostres fills i per nosaltres adults: l’ hàbit de seure tots a taula i compartir els àpats amb la família.

I per què és beneficiós?

A) Menjar amb els fills és una de les millors fonts de prevenció d’adiccions en l’adolescència. El Centre Nacional d’Adiccions i Abús de Substàncies (CASA) de l’Universitat de Columbia (EEUU) en un estudi que valorava la relació entre menjar en família i la salut infantil, van observar que els nens que no mengen com a mínim tres vegades a la setmana en família,  en comparació amb els que ho fan diàriament o almenys cinc cops per setmana, són:

  • Quatre vegades més propensos a fumar tabac.
  • Es duplica la propensió a beure alcohol.
  • Augmenta en 2,5 vegades la propensió a fumar marihuana.

familiamenjant2B) Menjar tots junts és una manera eficaç de prevenir desordres alimentaris en l’adolescència.

C) Prevenim l’obesitat infantil. Un estudi elaborat per l’Ohio State University College of Public Healt i altres organismes han observat que combinar els àpats en família, una son reparadora i un control del temps que passen els nens davant la TV és un eficaç métode per lluitar contra l’obesitat infantil.

Com demostren diferents estudis, menjar en família esdevé un factor de protecció per a problemes nutricionals (inclosos sobrepès i mala alimentació) i per a comportaments de risc durant la infància i l’adolescència. Per això es converteix en una estratègia eficaç i sense efectes adversos  per l’abordatge d’aquests problemes.

Menjar tots junts és clau per afavorir  la interacció social i la convivència familiar . Seure a taula amb els fills amb un ambient distès i tranquil, sense interferències (TV, mòbil…) afavoreix les converses i compartir experiències amb la família, i és una oportunitat única per donar exemple de què i com s’ha de menjar. Es crea un espai de comunicació familiar, que és molt important durant l’etapa de l’adolescència.

També és molt recomanable cuinar en família. Permetre la participació dels més petits a l’hora d’elaborar els àpats familiars millora les relacions, estreta els vincles familiars. Cuinar en família, dins el marc d’una alimentació saludable, es converteix també en un mecanisme de transmissió de cultura i tradició familiar i sobretot de salut. D’això, els Pastanaga en saben un piló!

Així doncs, el nostre consell: mengeu en família sempre que sigui possible i animeu-vos a fer cuinetes amb els fills!

Advertisements

Quant a CAP Sant Rafael ICS

Centre d'atenció primària Sant Rafael de l'Institut català de la salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació, Pediatria i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s