Alimentació infantil: guia actualitzada!

alimentació-en-la-primera-infància-Atenció-Primària-Vallcarca-Sant-Gervasi-1

Què pot menjar el meu bebè? Per quin aliment he de començar? Quant ha de menjar? Davant l’inici de l’alimentació complementària sorgeixen nombrosos dubtes i és un dels temes estrella al Servei de Pediatria del nostre CAP.

Tot just fa unes setmanes, el Departament de Salut  de la Generalitat de Catalunya ha presentat la guia actualitzada i revisada  “Recomanacions per a l’alimentació en la primera infància (de 0 a 3 anys)”, que us podeu descarregar aquí en  català i  castellà. La nova guia incorpora algunes novetats i consells importants que us expliquem tot seguit:

  • La llet materna (o en el cas que l’alletament no sigui possible, la llet de fórmula) és la principal font de nutrients durant el primer any de vida.
  • L’alletament matern es recomana de forma exclusiva fins als 6 mesos (o la llet de fórmula, en cas de no ser possible la lactància natural) i posteriorment, junt amb altres aliments, fins als 2 anys o més, o fins que la mare i el fill desitgin.
  • A partir dels 6-7 mesos es comencen a oferir aliments diferents de la llet, sempre de manera progressiva i sense forçar. Cal deixar un espai de 3-5 dies entre un aliment nou i un altre, però no hi ha un ordre rígid o una edat exacta per oferir-los (veure la següent imatge).

 

  • calendarialiments
  •  No són recomanables els cereals amb sucre. La majoria de cereals que es comercialitzen per a nadons en porten, malgrat indicar «sense sucres afegits». Una molt bona opció per començar a oferir cereals al vostre nadó són les sèmoles (blat, arròs, blat de moro…), la pasta, el pa,  etc. Es recomanen cereals integrals pel seu major valor nutricional i aport de fibra.
  • És possible iniciar l’alimentació complementaria amb aliments sense triturar, oferint-los sencers o a trossets, fet que permet a l’infant menjar de forma autònoma 398be3b7109c0164f2a13ad347daa7c2i gaudir dels diversos gustos, textures, colors i olors dels aliments.
  • És molt important respectar les sensacions de gana i sacietat de l’infant, sense forçar a menjar. És l’infant qui regula la seva ingesta en funció de les seves necessitats. Ells han de decidir la quantitat que volen menjar (excepte en casos de malaltia). Els adults són els responsables d’oferir aliments saludables.
  • Davant el rebuig a algun aliment, cal tenir una actitud receptiva i tolerant, ja que un acompanyament respectuós i sense confrontació farà que el rebuig sigui transitori.
  • S’han de prioritzar els aliments d’origen vegetal i reduir el consum de proteïna d’origen animal (carns, peix, ou), donat que el seu consum en excés afavoreix l’obesitat infantil.
  • Les dietes vegetarianes i veganes en infants, si estan ben planificades, suplementades i controlades per un professional expert, són segures.comer_en_familia.png-w576h368-300x192
  • Ens recorda la importància de disposar de temps pels àpats, de menjar en família sense distraccions com la televisió o els mòbils, per aprofitar l’espai de comunicació que es crea quan seiem a taula amb els nostres fills i filles per gaudir del bon menjar i la bona taula. Els àpats són moments de contacte, de relació i d’afecte. Una oportunitat per estrènyer vincles afectius amb la família.
  • Inclou un apartat on parla sobre la importància de la seguretat i la higiene en la preparació dels aliments, imprescindibles per mantenir el bon estat de salut dels infants.

En resum, un document imprescindible i molt recomanable per tots aquells que teniu infants a la vostra taula. Feliç Sant Joan!

Advertisements

Quant a CAP Sant Rafael ICS

Centre d'atenció primària Sant Rafael de l'Institut català de la salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en infermeria pediàtrica, Pediatria i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Alimentació infantil: guia actualitzada!

  1. Retroenllaç: Novetats a pediatria: vacunes, alimentació i tallers | CAP Poblenou

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s